torsdag 22. september 2011

Silketrykk

Vi skulle lage et silketrykk i trykk og foto timene, og det vi begynte med var å velge et bilde vi selv hadde tatt. Jeg måtte pixelere bildet i photoshop for å få fram hovedtrekkene i selve motivet, og deretter kopierte jeg det over på et transparent ark

Vi hadde allerede tatt fotoemmolusjon (Som var grønn) på en ramme slik at den fikk tørke og var klar til bruk. Etterpå belyste vi det, slik at bildet "festet" seg i rammen. Belysningen tok ca. 7 minutter og vi måtte ha bilderammen inne i et mørkt rom til tiden var ferdig. Slik så det ut:


 


























Da bildet var ferdig lyst måtte vi skylle rammen med lunkent vann for å få fram motivet. Dette var ganske spennende, for motivet dukket plutselig opp og jeg kunne se det klart og tydelig. Jeg måtte tørke rammen etterpå, slik at det ikke tok så lang tid før jeg kunne trykke

 



(Bildet over representerer ikke mitt motiv som dukket opp)



Jeg måtte velge en farge jeg ville at motivet mitt skulle bli trykket i og jeg blandet sammen hvit og svart, og fikk grå. Gikk for en litt lysere gråfarge, noe som jeg syns ble veldig fint og det fikk et litt gammeldags preg. Det jeg gjorde når jeg trykket motivet mitt over på et ark var å helle litt emolusjon på rammen, for å deretter bruke en rakel for å trykke emolusjonen gjennom på arket. Syns resultatet ble ganske bra:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar