mandag 9. januar 2012

Linotrykk

Først valgte jeg ut hvilket bilde som så interessant ut å trykke og deretter redigerte jeg det i photoshop ved å trykke på en effekt som heter "stamp". Dette ble altså resultatet før og etter.

Så var jeg i gang med prosessen. Først måtte jeg tegne motivet over på en linoplate ved hjelp av blåpapir. Dette gjorde at strekene som jeg tegnet kom over på linoplaten. Deretter var det bare til å begynne å skjære ut det som jeg ville skulle bli hvitt og la det som skulle bli svart være igjen. Dette krevde tålmodighet og for at det skulle bli enklere å skjære ut det jeg skulle tok jeg linoplaten på en varmeplate. (Har ikke bilde av denne varmeplaten, men den var rund og gav fra seg mye varme) Linoplaten ble myk av å bli varmet opp, dermed ble det også enklere å skjære ut.

Her er jeg ferdig med å skjære ut, og har begynt å påføre svartmaling. Dette gjorde jeg ved å først ta svartmalingen ut på en glassplate slik at det ikke ble for mye maling som ble overført på linoplaten med motivet mitt på. Jeg måtte være varsom da jeg påførte malingen slik at den ikke kom på steder som jeg ikke skulle ha den. Syns dette gikk veldig fint!



Siste del av prosessen gikk ut på å trykke motivet over på et ark ved hjelp av en presse. Som du ser på bildene tok jeg først et ark over linoplaten, deretter hadde jeg et stoff opp på der igjen for å ha et lite lag mellom det som skal trykkes på og pressen. Jeg snurret rundt på et hjul på siden av pressen og linoplaten kom ut på andre siden. Resultatet ble altså at malingen hadde smittet over på arket der jeg hadde tatt på maling.

 Slik ble resultatet til slutt. Jeg trykket to ganger fordi første gangen ble det litt for svakt. De to siste bildene over er det samme og ble det beste. Alt i alt ble jeg ganske fornøyd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar