fredag 24. februar 2012

Dyptrykk

Vi fikk i oppgave om å lage et dyptrykk og det første vi måtte gjøre var å velge ut et bilde av en bygning som vi hadde tatt bilde av. Deretter måtte vi speilvende bildet og gjøre det svart/hvitt. Dette gjorde jeg i photoshop.

Vi printet ut bildet og skjærte ut en bit av en plastplate som vi skulle ripe motivet inn i. Det jeg først gjorde var å teipe bildet på baksiden av plastplaten og så brukte jeg et skarpt redskap til å ripe inn motivet.



Da jeg var ferdig å ripe motivet inn i plastplaten skulle jeg trykke det over på et papir. Papiret måtte være fuktig slik at blekket som jeg hadde strøket over plastplaten og inn i ripene, festet seg på papiret. Jeg brukte en "presse" for å få motivet over på arket og siden svartmalingen hadde festet seg inni ripene gikk det lett over på papiret.





Resultatet ble ganske bra og veldig identisk, men med et mer "tegnet" preg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar